My blog has moved!

You should be automatically redirected in 6 seconds. If not, visit
http://nadot.my
and update your bookmarks.

Pages

Sunday 20 March 2011

Potong je la credit card korang yang lebey2 tu..




Selalunye, post2 aku adalah tidak melibatkan keseriusan yg melampau, tp hari ni trase nak ala2 serius sket..hehe..  Tau, byk dari korang2 yg tak terjejas pun dgn berita di bawah sebab gaji korang besor2..Tp untuk korang yg baru mule nak keje, kene la take note eh..

18 Mac 2011 baru2 ni, Bank Negara Malaysia (BNM) ada umumkan syarat2 baru untuk apply credit card. Antaranya:

  •  Korang yang berpendapatan RM24,000 dan ke atas per annum je yang boleh apply CC instead of berpendapatan RM18,000 dalam syarat sebelum ni.
  •  Korang yang berpendapatan RM36,000 setahun dan ke bawah plak (lebey kurang gaji RM3000 sebulan dan kebawah), boleh ada 2 CC je, bkn 3,4,5 – 17 CC dah. SO yang suka mengumpul byk2 CC tu, by the end of 2011, korang kena pilih 2 je yg korang nak guna n batalkan yg lain. Lepas dah batal tu, kalau still ada tertunggak, korang ada masa 2 years je utk settlekan.
  • Limit CC lak hanya 2 kali ganda dari gaji korang; contoh gaji korang RM4,000, had limit CC just boleh RM8,000 je.
In my opinion, ini adalah langkah yg siyes bagus dari BNM utk bendung prob2 ramai org yg ske x bayar CC walaupun ada 8 keping, sume smpi limit dah. Gile ah.. Takut nnt sbb org lain, byk lg benda yg sebenarnya dibuat utk kemudahan, tp di cancelkan.Contoh, OD-ASB yg menguntungkan org melayu, tp skrg tak dpt buat dah. Emo aku tau yg baru nak mule simpan2 n rolling duit..naseb sempat la dapat buat sket..haiishh…

Sebelum aku emo lebey2, better ku gi tido..hehe..Later! =)

0 comments: